درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش های ساده و موثر خانگی و رهایی از جراحی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش های ساده و موثر خانگی و رهایی از جراحی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]این مقاله بسیار مفید که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان آماده شده است ، روش های درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش های ساده و موثر خانگی برای رهایی از جراحی آموزش داده شده است. تمرینات آموزش داده شده  بسیارساده ، مفید و موثر بوده و جزو بهترین روش های درمان غیر جراحی به حساب می آیند که در مقایسه با روش های جراحی بدون عوارض هستند.

با ما همراه باشید ، تمرین های ورزشی ساده و خانگی برای درمان بیماری هایی مانند گودی کمر، سیاتیک ، قوز پشت ، پای پرانتزی و دردهای مفصلی به سایت اضافه میگردد.

اگر میخواهید اولین نفری باشید که از مطالب و تمرینات آموزشی جدید فیزیوتراپی ایرانیان با خبر میشوید، کانال فیزیوتراپی ایرانیان در یوتیوب را دنبال کنید.

تنگی کانال نخاعی در کمر به باریک شدگی مسیر عبور اعصاب در کمر و ایجاد درد در کمر، باسن و پاها منجر می‌شود. ادامه فعالیت برای کسی که با درد و ضعف پایین تنه مواجه می‌شود، آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کند. اما حرکات کششی و تمارین ورزشی سبک، نقش مؤثری در تقویت ستون فقرات و کاهش احتمال بروز نشانه‌های تنگی نخاع دارند و آن را می‌توان بهترین حمایت کننده افراد دانست. تمریناتی که فرد مبتلا به تنگی کانال نخاعی انجام می‌دهد، نباید با درد و فشار همراه شود. برای بهبود سلامت ستون فقرات، می توانید تمرینات کششی ساده‌ای را در روتین زندگی روزمره خود بگنجانید. در این مقاله می‌خواهیم درباره بعضی از تمرینات ورزشی برای درمان تنگی کانال نخاعی صحبت و نحوه انجامشان را توصیح دهیم.[/vc_column_text][us_image image=”16627″ size=”medium” link=”%7B%22url%22%3A%22%22%7D”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از دلایل احساس کمردرد است که به دلیل کاهش فضای داخلی کانال نخاعی که ریشه های عصبی نخاعی از آن جا عبور می کند رخ می دهد.

کاهش فضای عبوری ریشه های نخاعی موجب وارد شدن فشار به اعصاب نخاعی و در نهایت ایجاد مشکلاتی همچون کمر درد و انتشار آن به اندام های تحتانی می شود.

وارد شدن فشار به نخاع و ریشه های عصبی در نزدیکی دیسک کمر و دیسک گردن سبب وارد شدن فشار بر دیسک و بروز علائمی همچون کمردرد و گردن درد نیز می شود.

این بیماری در دو نوع مادرزادی و اکتسابی رخ می دهد ، در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور اولیه کم است و در نوع اکتسابی رشد استخوان ها و بافت های دیگر داخل این کانال موجب کاهش فشای کانال نخاعی می شود و اغلب در افراد سالمند و میانسال رخ می دهد.

کاهش ارتفاع دیسک در نتیجه افزایش سن و نشستن به مدت طولانی نیز از عوامل افزایش دهنده خطر بروز تنگی کانال نخاعی هستند.

با توجه به تشابه علائم این بیماری با سایر مشکلات ستون فقرات پزشک از روش های تشخیصی مختلفی همچون معاینه فیزیکی ، ام آر آی ، رادیوگرافی ، میلوگرافی و تست نوار عصب و عضله بهره می برد و بر اساس شدت بیماری و شرایط بیمار بهترین روش درمانی را اتخاذ می کند.

علائم تنگی کانال نخاعی

  • احساس درد در کمر یا گردن بسته به محلی که این عارضه در آن جا رخ داده
  • درد سوزشی در انتهای کمر و اندام‌ های تحتانی
  • درد و گرفتگی در پشت ساق پا
  • گزگز کردن اندام های فوقانی
  • درد گردن یا شانه در صورت تنگی کانال نخاعی در ناحیه گردن
  • گزگز ، بی حسی ، خواب رفتگی انگشتان دست و پا
  • ضعف عضلات ساق پا
  • لنگیدن حین راه رفتن و ناتوانی در حفظ تعادل
  • کاهش درد در زمان خم شدن به جلو مانند حالت نشستن
  • تشدید درد هنگام راه رفتن
  • احساس درد در ساق پا
  • بی‌حسی ، ضعف و سوزن سوزن شدن دست ها

دلایل و عوامل خطر

  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • بیرون زدگی دیسک گردن
  • آرتروز ستون فقرات
  • شکستگی یا لیز خوردگی مهره ها
  • ضخیم شدن لیگامان های اطراف نخاع به دلایلی همچون نشستن به مدت طولانی
  •  پوکی استخوان
  •  پارگی دیسک بین مهره ای
  • آسیب دیدگی ستون فقرات در اثر وارد شدن ضربه
  • تومور های نخاعی

روش های درمان تنگی کانال نخاعی

بیمار مبتلا به تنگی کانال نخاعی باید از انجام هرگونه فعالیتی که سبب وارد شدن فشار بیش از حد بر ستون فقرات می شود بپهیزد و حتی المکان زمان نشستن و ایستادن را به حداقل برساند.

در مواردی پزشک استفاده از کمربندهای طبی مخصوصی را برای کمک به کاهش فشاری که بر اعصاب نخاعی وارد می شود را توصیه می کند.

استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و داروهای کورتونی تزریقی نیز در تسکین درد و التهاب کمک کننده هستند.

فیزیوتراپی بهترین و موثرترین روش درمان غیرجراحی این بیماری است که با استفاده از مدالیته هایی همچون لیزر پرتوان ، الکتروتراپی و متدهای درمان دستی و تمرینات ورزشی ارائه می شود.

تمریناتی که فیزیوتراپیست برای بیمار در نظر می گیرد کمک زیادی به افزایش قدرت انعطاف پذیری ستون مهره ها و افزایش قدرت عضلات شکم و کمر می کند.

در صورتی که روش های فوق نتوانند کمکی به بهبود شرایط فرد مبتلا به تنگی کانال نخاعی بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام می گیرد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]تنگی کانال نخاعی عارضه‌ای است که به دنبال افزایش ضخامت فاست‌های کمری بروز پیدا می‌کند. این بیماری معمولا با روش‌های فیزیوتراپی، ماساژ درمانی و ورزش قابل درمان است.

برای درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش باید تحت نظر دکتر فیزیوتراپیست باشید و با برنامه ورزش کنید. برای بیمارانی که متقاضی درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی هستند، همواره ورزش بهترین گزینه درمانی است.

در ادامه این مطلب از فیزیوتراپی ایرانیان ضمن معرفی ورزش‌های مفید برای درمان تنگی کانال نخاعی، فواید ورزش برای این بیماری را نیز بررسی خواهیم کرد.

چه ورزش هایی به رفع تنگی ستون فقرات کمری کمک می کند؟

تنگی کانال نخاعی در ناحیه ستون فقرات کمری با باریک شدن محل عبور طناب نخاعی و اعصاب آن همراه است که این عارضه معمولا باعث ایجاد درد از ستون فقرات کمری تا باسن و پاها می‌شود. هنگامی که پایین تنه شما احساس ضعف و درد می کند، ورزش کردن آخرین چیزی است که به ذهن شما می‌رسد.

اما کشش و ورزش ملایم یکی از بهترین روش‌های درمان این عارضه است، زیرا ستون فقرات شما را تقویت می‌کنند و مانع از بروز علائم شدید تنگی کانال نخاعی می‌شود.

به طورکلی، اصلاح سبک زندگی در درمان بیماری تنگی کانال نخاعی تاثیر بسزایی دارد. اگر برای التیام درد ناشی از تنگی کانال نخاعی استراحت مطلق یا بی تحرکی را در پیش گرفته‌اید، نه تنها علائم این عارضه کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه باعث بروز علائم شدیدتر و دردهای طولانی مدت در ناحیه ستون فقرات می‌شود.

ورزش های مناسب برای بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع نباید سنگین باشد، این حرکات ورزشی برای این که کانال ستون مهره‌ای را باز کنند معمولا شامل حرکات روبه جلو هستند.

شیب لگن، نزدیک کردن زانو به سینه، و چرخش پایین تنه، سه مور از حرکت‌های کاربردی و ورزش مناسب برای تنگی کانال نخاعی هستند. این حرکات ورزشی باید با نظر فیزیوتراپیست در برنامه روزانه شما گنجانده شوند تا باعث تقویت ستون فقرات شوند. توجه داشته باشید، علاوه بر ورزش درمان تنگی کنال نخاع با ماساژ و فیزیوتراپی نیز امکان پذیر است.

۴ ورزش کاربردی برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن و کمر

۱. ورزش شیب لگن برای تنگی کانال نخاعی کمر

این ورزش برای تنگی کانال نخاع کمری مناسب است و با هدف تقویت عضلات زیر شکم و کشش کمر انجام می‌شود. برای انجام حرکت شیب لگن باید به پشت دراز بکشید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. در حین بازدم، عضلات شکم خود را منقبض کنید در حالی که ناف خود را به سمت زمین فشار می دهید و کمر خود را صاف می کنید، این موقعیت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید و هر بار ۵ ثانیه وضعیت را حفظ کنید.

۲. جمع کردن زانو تا سینه

هدف از انجام این حرکت ورزشی، کاهش فشار روی اعصاب کمر و تسکین کمردرد است. جمع کردن زانو تا سینه موثر ترین ورزش برای درمان تنگی کانال نخاعی است.

برای انجام این حرکت باید به پشت دراز بکشید، سپس زانوی خود را به سمت سینه بیاورید. با استفاده از دستان خود، به آرامی پای خود را به داخل بکشید تا زمانی که کشش راحت را احساس کنید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید، سپس پای خود را روی زمین قرار دهید. این حرکت را با پای دیگر تکرار کنید و ۱۰ ثانیه نگه دارید. روی هر پا ۳ تا ۵ بار تکرار کنید. هر دو پا را به مدت ۱۰ ثانیه در حالت کشیده نگه دارید و این کار را با هر دو پا ۳ تا ۵ بار تکرار کنید.

درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش های ساده و موثر خانگی و رهایی از جراحی
درمان تنگی کانال نخاعی با ورزش های ساده و موثر خانگی و رهایی از جراحی

۳. تمرین چرخش پایین تنه برای تنگی کانال کمر و گردن

این حرکت نوعی ورزش برای تنگی کانال نخاعی کمر و گردن است که با هدف افزایش انعطاف و تحرک ستون فقرات انجام می‌شود.

برای انجام حرکت چرخش تنه پایین باید ابتدا به حالت قلاب به پشت دراز بکشید به صورتی که زانوها خم شده و کف پاها روی زمین قرار گیرد. در حالی که عضلات شکم خود را منقبض می‌کنید، زانوهای خود را به یک سمت بچرخانید. ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید. (کشش ملایمی را در ناحیه کمر و باسن احساس خواهید کرد.) سپس با انقباض عضلات شکم، زانوهای خود را به سمت دیگر بچرخانید و این حالت را نیز ۳ تا ۵ ثانیه نگه دارید. این کار را تا ۱۰ بار از هر دو طرف تکرار کنید.

۴. کرانچ سرشانه ایستاده برای درمان تنگی کانال نخاعی گردن

این حرکت به عنوان ورزش برای تنگی کانال نخاع گردن بسیار تاثیر گذار است. برای انجام کرانچ سرشانه ابتدا باید روبروی دیوار ایستاده و دست های خود را به دیوار تکیه دهید، سپس به سمت دیوار خم شده و فاصله بگیرید. این حرکت را در سه مرحله و هر بار ده مرتبه تکرار کنید.

چگونه این کشش‌ها درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را کاهش می‌دهند؟

تنگی کانال نخاعی در واقع باریک شدن فضای اطراف نخاع و ریشه های عصبی است، بنابراین این تمرینات برای باز کردن فضای کانال نخاعی طراحی شده اند. انجام این ورزش‌های کششی انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت را در سرتاسر کمر شما افزایش می‌دهد و به کاهش فشار روی اعصاب ستون فقرات کمری کمک می‌کند.

دکتر تنگی کانال نخاعی عموماً به افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمر توصیه می‌کنند که ورزش‌های کششی و فعالیت‌هایی که کمر را گرد می‌کند، انجام دهند. در حالی که تمرینات اکستنشن (حالتی که کمر قوس پیدا می‌کند) برای انواع خاصی از دردهای ستون فقرات مفید است، ممکن است پزشک از شما بخواهد از این نوع تمرینات خودداری کنید زیرا ممکن است با انجام این حرکات درد در ناحیه ستون فقرات تشدید شود.

تاثیر پیاده روی در درمان تنگی کانال نخاعی چیست؟

پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی باید با نظر پزشک انجام شود. به طور کلی پیاده روی در آب برای تقویت عضلات کمر موثر است اما انجام پیاده روی طولانی مدت برای تنگی کانال نخاعی مضر است و باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود.

در حالی که ورزش‌های کششی و سبک در درمان تنگی کانال نخاعی بسیار موثر هستند اما پیاده روی برای تنگی کانال نخاعی ضرر دارد. خصوصا پیاده روی به مدت طولانی و با کفش غیر استاندارد که باعث تشدید کمر درد می‌شود.

فیزیوتراپی ورزش برای تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپی برای درمان تنگی کانال نخاعی و تسکین درد ناشی از این عارضه بسیار موثر است. در واقع فیزیوتراپیست از ورزش‌های کششی مانند مواردی که در قسمت بالا بررسی کردیم، در ابتدا و انتهای جلسات فیزیوتراپی انجام می‌دهد.

فیزیوتراپی ورزش برای تنگی کانال نخاعی روش بسیار خوبی است و به عنوان درمان مکمل حتی در موارد شدید این عارضه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول ورزش برای تنگی کانال نخاعی

آیا پیاده‌ روی برای تنگی کانال نخاعی خوب است؟

پیاده روی به طور معمول برای درمان تنگی کانال نخاعی موثر نیست به خصوص اگر برای مدت طولانی و روی سطح ناهموار انجام شود.

آیا ورزش در درمان تنگی کانال نخاع تاثیر گذار است؟

بله، انجام ورزش‌های کششی، ماساژ درمانی و فیزیوتراپی باعث کاهش درد و عوارض ناشی از تنگی کانال نخاعی می‌شود.

جمع بندی

بروز تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر و گردن امکان پذیر است که با مشاهده نخستین علائم این عارضه باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. روش‌های درمانی مختلفی برای این عارضه وجود دارد، ورزش برای تنگی کانال نخاعی روشی اصولی و تاثیر گذار است. بنابراین شما می‌توانید از طریق سامانه نوبت دهی اینترنتی فیزیوتراپی ایرانیان در مورد حرکات ورزشی مورد نیاز برای درمان این عرضه، مشاوره بگیرید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]